Sigla CSM
Consiliul Superior al Magistraturii
Skip Navigation LinksCSM1909 > Arhivă comunicate
 Caută
Comunicate - prima pagină

COMUNICAT DE PRESĂ pentru corecta informare a opiniei publice faţă de o serie de afirmaţii făcute de către doamna judecător Iulia Cristina Tarcea, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu privire la procedura de numire a preşedintelui instanţei supreme

COMUNICAT DE PRESĂ

pentru corecta informare a opiniei publice faţă de o serie de afirmaţii făcute de către doamna judecător Iulia Cristina Tarcea, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu privire la procedura de numire a preşedintelui instanţei supreme

 

Faţă de afirmaţiile lansate de preşedintele în funcţie al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu privire la legalitatea procedurii de numire a preşedintelui instanţei supreme, Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media este abilitat să aducă la cunoștință următoarele:

Potrivit dispozițiilor legale, numirea în funcția de președinte al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se face de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. În exercitarea acestei prerogative legale, Secţiei pentru judecători îi revine obligația de a întreprinde demersurile necesare organizării procedurii de numire, aşa încât să fie asigurată continuitatea funcţiei, fără să fie afectată buna funcţionare a instanţei.

Interpretarea avansată de președintele în funcție, respectiv că declanșarea procedurii trebuie făcută după expirarea mandatului său, tinde să acrediteze ideea că legiuitorul ar fi urmărit un interimat obligatoriu necesar derulării acestei proceduri (aproximativ 2 luni), distorsionând sensul reglementării care acoperă o multitudine de situații de încetare a mandatului funcţiei şi nu doar ipoteza ajungerii la termen a acestuia (revocare, demisie, pensionare, deces etc.).

O atare aserțiune nu doar că este contrară voinţei legiuitorului, dar este şi surprinzătoare, în condițiile în care vine chiar de la preşedintele în funcţie care ar trebui să fie primul preocupat să prevină riscul unei instabilităţi la vârful justiţiei.

În ciuda faptului că procedura este declanșată încă din data de 30 mai 2019, președintele instanței supreme nu a avut nicio obiecțiune până la momentul la care a adresat întrebări candidatului, în condițiile în care a existat cadrul instituțional în care ar fi putut să releve o presupusă neregularitate.

Facem precizarea, în acest context, că numirea viitorului președinte operează începând cu ziua următoare a încetării actualului mandat.

În concluzie, este regretabil modul în care preşedintele în funcţie, care nu şi-a depus candidatura pentru un nou mandat, a ales să se manifeste faţă de un judecător al instanţei supreme, succesorul său.

Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass Media


COMUNICAT DE PRESĂ privind poziția Consiliului Superior al Magistraturii față de propunerea de măsuri economice pentru plafonarea pensiilor speciale, inclusiv cele ale magistraților, și instituirea unei taxe de solidaritate pentru ceea ce depășește acest plafon

17 Iulie 2019

COMUNICAT DE PRESĂ

privind poziția Consiliului Superior al Magistraturii față de propunerea de măsuri economice pentru plafonarea pensiilor speciale, inclusiv cele ale magistraților, și instituirea unei taxe de solidaritate pentru ceea ce depășește acest plafon

 

În raport de informațiile apărute în spațiul public privind propunerea Ministrului Finanțelor Publice, în sensul adoptării de măsuri de natură a afecta pensiile magistraților, Biroul de informare publică și relații cu mass-media este abilitat să aducă la cunoștință publică următoarele:

În majoritatea statelor este instituită obligația constituțională de a garanta judecătorilor și procurorilor, la încetarea funcției, plata unei pensii al cărei nivel să fie cât mai apropiat posibil de nivelul ultimei remunerații, în acord cu jurisprudența europeană în materie.

În jurisprudența Curții Constituționale a României, cu referire și la decizii ale instanțelor similare din alte state ale Uniunii Europene, s-a statuat constant și fără echivoc că eliminarea pensiilor de serviciu ale magistraților contravine principiului independenței justiției, fiind o măsură neconstituțională, dat fiind statutul special al acestei categorii profesionale.

În același sens, contravin principiului independenței justiției și măsurile echivalente, precum cele preconizate, care în fapt ar diminua beneficiul și cuantumul pensiilor magistraților, reprezentând o eliminare mascată a acestora.

Garantarea existenței, stabilității și cuantumului pensiei magistraților este un corolar al dispozițiilor legislative speciale privind statutul magistraților, inclusiv al celor care instituie incompatibilități și interdicții pe care legea le stabilește în sarcina acestei categorii profesionale pe tot parcursul carierei.

Subliniem că potrivit art. 125 și art. 132 din Constituția României, funcția de magistrat este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.

Totodată, nu poate fi ignorat faptul că la nivel infraconstituțional, Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor stabilește o serie de incompatibilități și interdicții pentru judecători și procurori, cum ar fi cele de a desfășura activități comerciale, de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură, de a avea calitatea de asociat sau membru în organele de conducere, administrare sau control la societăți civile, societăți comerciale, inclusiv bănci sau alte instituții de credit, societăți de asigurare ori financiare, companii naționale, societăți naționale sau regii autonome ori de a avea calitatea de membru al unui grup de interes economic.

Trebuie reamintit că independența justiției, ca garanție constituțională, include securitatea financiară a magistraților, care presupune și asigurarea unei garanții sociale, cum este pensia de serviciu a magistraților, precum și apărarea acesteia, ca parte integrantă a stabilității lor financiare, în aceeași măsură cu care apără celelalte garanții ale acestui principiu.

Pensia de serviciu nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, constituind o compensație parțială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutului special căruia trebuie să i se supună magistrații și care impune obligații și interdicții pe care celelalte categorii de asigurați nu le au, fiindu-le interzise activități ce le-ar putea aduce venituri suplimentare, care să le asigure posibilitatea efectivă de a-și crea o situație materială de natură să le ofere după pensionare menținerea unui nivel de viață cât mai apropiat de cel avut în timpul activității, aspecte tranșate în repetate rânduri în jurisprudența Curții Constituționale.

Nu în ultimul rând, documentele internaționale stabilesc, printre alte importante măsuri pe care statele membre urmează să le adopte, și pe aceea de a veghea ca statutul și remunerația judecătorilor și procurorilor să fie pe măsura demnității profesiei lor și a responsabilității pe care și le asumă.

Consiliul Superior al Magistraturii reiterează că statutul constituțional al magistraților, statut dezvoltat prin lege organică și care cuprinde o serie de incompatibilități și interdicții, precum și responsabilitățile și riscurile pe care le implică exercitarea acestor profesii, impune acordarea pensiei de serviciu ca o componentă a independenței justiției, garanție a statului de drept, prevăzut de art. 1 alin. 3 din Legea fundamentală.

Apărând independența judecătorilor și procurorilor din România, Consiliul Superior al Magistraturii nu va tolera sub nicio formă afectarea statutului magistratului pentru a cărui prezervare va efectua toate demersurile care se impun, inclusiv sesizarea organismelor internaționale și a Curții Constituționale cu un conflict juridic de natură constituțională.

Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass Media



MESAJ al Președintelui Consiliului Superior al Magistraturii relativ la dezbaterea publică generată de Raportul GRECO

10 iulie 2019

MESAJ

al Președintelui Consiliului Superior al Magistraturii relativ la dezbaterea publică generată de Raportul GRECO

 

Pe fondul amplificării dezbaterilor publice şi multiplicării mesajelor, inclusiv imperative, lansate după publicarea Raportului GRECO, referitoare la instituţii din cadrul Autorităţii Judecătoreşti, în calitate de Președinte al Consiliului Superior al Magistraturii înţeleg să fac un apel la o abordare echilibrată, calmă şi obiectivă a situaţiei, cu argumente legale şi de natură tehnică.

Organizarea judiciară şi buna funcţionare a sistemului de justiţie implică, cu necesitate, o analiză complexă în cadrul instituţional bine determinat de lege, abstras de orice context cu potenţial politic şi de orice interpretare trunchiată ori neadevărată a realităţii.

Reiterez, pe această cale, nevoia unei dezbateri profunde şi nu doar de suprafaţă, cu atât mai mult cu cât Consiliul Superior al Magistraturii va analiza, aşa cum a făcut-o şi cu prilejul publicării altor rapoarte, cum ar fi cel al Comisiei de la Veneţia sau raportul MCV, şi prezentul Raport GRECO, sub toate aspectele, inclusiv sub cele ce ar putea conține erori factuale evidente.

O astfel de analiză se impune cu atât mai mult cu cât pe masa Consiliului se află în aşteptare pentru a fi dezbătute şi alte lucrări aflate în conexiune cu dezideratul asigurării unei justiţii care trebuie să funcţioneze la standarde europene. 

Fără a ne îndepărta de la valorile, principiile şi de la obligaţiile ce ne revin în calitate de stat membru al Uniunii Europene, consider că, în egală măsură, realităţile din justiţia noastră relevate în ultima vreme nu pot fi nici acestea ignorate ori bagatelizate.

În calitate de Președinte al Consiliului Superior al Magistraturii doresc să atrag atenţia, pe această cale, asupra riscului îndepărtării de la dezideratul respectării independenţei justiţiei pe care, desi o parte însemnată a scenei publice îl clamează, ajunge să fie disonantă cu înseşi principiile pe care le afirmă. Totodată, problemele reale din justiţie şi care merită, cu adevărat, o dezbatere serioasă par marginalizate, în detrimentul cetăţenilor ca beneficiari ai actului de justiţie.

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii


Mesajul doamnei judecător Lia Savonea, preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii, cu ocazia Zilei Justiţiei - 7 iulie 2019

7 iulie 2019

Mesajul doamnei judecător Lia Savonea, preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii, cu ocazia Zilei Justiţiei - 7 iulie 2019

 

Începând cu anul 1994, sărbătorim în prima duminică a lunii iulie „Ziua Justiţiei", simbol al unităţii profesioniştilor dreptului, având ca fundament încrederea societăţii în actul de justiţie şi, totodată, un bun moment de cugetare şi reflecţie asupra justiţiei ca serviciu public în slujba cetăţeanului.

O zi ce reprezintă un moment de sărbătoare dedicat justiţiei şi tuturor celor care, prin contribuţia lor profesională, o slujesc şi o înfăptuiesc, prilej pentru întreaga societate şi toţi profesioniştii dreptului de a conştientiza simbolic scopul fundamental al acesteia, şi anume acela de a contribui la echilibrul social prin respectarea întotdeauna a supremaţiei legii.

Independenţa justiţiei conferită la nivel constituţional atrage cu sine o imensă responsabilitate socială pentru cei care o înfăptuiesc şi obligaţia morală a unităţii corpului profesional al magistraţilor în vederea garantării acestei valori fundamentale, pentru protejarea tuturor cetăţenilor în faţa oricărei forme de arbitrariu.

Într-un context în care justiţia se află într-o perioadă de frământari şi căutări este de datoria noastră să contribuim la regăsirea echilibrului şi la garantarea respectării legii, ca factor stabil şi stâlp al unităţii şi credibilităţii justiţiei.

Doresc pe această cale să felicit toţi magistraţii care şi-au desfăşurat şi îşi desfăşoară activitatea cu onoare şi conştiinţă, având ca motivaţie a conduitei profesionale deplina respectare a legii, a justiţiabililor şi a valorilor fundamentale ale societăţii democratice.

Îmi exprim, de asemenea, respectul şi aprecierea pentru contribuţia adusă în scopul îndeplinirii actului de justiţie de către toţi profesioniştii dreptului, având ferma convingere că numai împreună vom reuşi să menţinem o justiţie independentă, întemeiată pe încredere şi respect, valori indispensabile în perioade marcate de tensiuni.

Consiliul Superior al Magistraturii, în calitate de garant constituţional al independenţei justiţiei, trebuie să acţioneze întotdeauna determinat şi hotărât pentru menţinerea cadrului necesar unei justiţii obiective, independente şi puternice.

Vă urez succes în continuare în activitatea desfăşurată!

Judecător Lia Savonea

Preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii


INFORMARE DE PRESĂ

27 Iunie 2019

INFORMARE DE PRESĂ

Biroul de informare publică și relații cu mass-media din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii este abilitat să aducă la cunoștință publică următoarele:

În data de 26 iunie 2019, Comisia nr. 1 – comună „Legislație și cooperare interinstituțională” a decis, referitor la cele 19 anexe la Raportul Inspecției Judiciare nr. 3923/IJ/996/DIP/2018, sesizarea președintelui Consiliului Superior al Magistraturii cu propunerea de inițiere a demersurilor prevăzute de lege către Serviciul Român de Informații și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție pentru declasificarea anexelor atașate la Raportul Inspecției Judiciare nr. 3923/IJ/996/DIP/2018.

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii a înaintat la data de 27 iunie 2019 către Serviciul Român de Informații și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție solicitările privind declasificarea informaţiilor cuprinse în anexele atașate Raportului Inspecției Judiciare, care pot fi accesate aici.

Precizăm că au fost formulate cereri pentru declasificarea informaţiilor cuprinse în cele 19 anexe la Raportul Inspecției Judiciare nr. 3923/IJ/996/DIP/2018 de către unii membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, de asociațiile profesionale de magistrați, respectiv Uniunea Națională a Judecătorilor din România şi Asociația Magistraților din România, precum și de către mass media.

Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass Media


INFORMARE DE PRESĂ

24 Iunie 2019

                     INFORMARE DE PRESĂ

Biroul de informare publică și relații cu mass-media din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii este abilitat să aducă la cunoștință publică următoarele:

I. Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, doamna judecător Lia Savonea, a adresat astăzi o scrisoare publică către doamna Viorica Dăncilă, Prim – Ministrul Guvernului României şi către doamna Ana Birchall, Ministrul Justiției şi Viceprim-ministru pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, interimar, prin care a solicitat comunicarea în termen util dacă la nivelul Guvernului României există un proiect de act normativ privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție ori dacă Guvernul României intenționează ca în perioada următoare să inițieze un proiect de act normativ în acest sens, document ce poate fi accesat aici.
Demersul urmărește buna funcționare a instituțiilor din cadrul autorității judecătorești în raport de care Plenul Consiliului are atribuții concrete potrivit Capitolului II, Secțiunea a 2¹-a, art. 88¹ - 88¹¹ din Legea 304/2004.

II. Răspunzând numeroaselor solicitări mass-media cu privire la comunicatul de presă al celor 7 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii emis în cursul zilei de astăzi, arătăm:

1. În privința aspectelor referitoare la convocarea ședinței Plenului Consiliului Superior al Magistraturii de astăzi, cu privire la stabilirea datei de 24 iunie 2019 au existat discuții și consultări prealabile, ședința fiind amânată din data de 20 iunie 2019, când de asemenea nu a fost asigurat cvorumul legal. Au fost respectate atât termenul de 3 zile anterior convocării, cât și procedura efectivă de invitare prin intermediul Secretarului General al Consiliului, astfel cum prevede Regulamentul privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, lucrările fiind cunoscute din data de 20 iunie 2019.
Ședința de plen reclama urgență în considerarea câtorva lucrări, printre care nevoia finalizării unor proceduri indispensabile concursului de admitere în magistratură în curs de derulare, precum și punctele înscrise pe ordinea de zi cu referire la organizarea activității Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție.
 
2. În ceea ce privește solicitarea formulată în cadrul comunicatului emis astăzi, în sensul amânării chestiunilor ce țin de activitatea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, după organizarea unor dezbateri publice privind respectarea de către autoritățile române a recomandărilor organismelor internaționale, aceste aspecte urmează a fi decise de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass Media


COMUNICAT DE PRESĂ

22 iunie 2019

COMUNICAT DE PRESĂ

Biroul de informare publică și relații cu mass-media din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii este abilitat să aducă la cunoștință publică următoarele:

Față de aspectele semnalate de mass-media cu privire la conduita unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova, care ar fi bruscat o minoră cu ocazia efectuării unei percheziții în cursul zilei de 21 iunie 2019, Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, doamna judecător Lia Savonea, a decis sesizarea Inspecției Judiciare în vederea efectuării de verificări cu privire la împrejurările și modalitatea în care procurorul a exercitat supravegherea cercetării penale în cauză și a coordonat activitatea de efectuare a percheziției domiciliare.

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii solicită efectuarea cu celeritate a tuturor verificărilor prevăzute de lege pentru clarificarea în cel mai scurt timp a tuturor împrejurărilor de fapt și de drept incidente în cauză.

Biroul de informare publică și relații cu mass-media


COMUNICAT DE PRESĂ

21 Iunie 2019

COMUNICAT DE PRESĂ

Biroul de informare publică și relații cu mass-media din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii este abilitat să aducă la cunoștință publică următoarele:

Având în vedere informațiile difuzate în spațiul public cu privire la modalitatea de convocare a doamnei Ana Birchall, Ministrul Justiției, la ședința Plenului Consiliului Superior al Magistraturii din data de 20 iunie 2019, formulăm următoarele precizări:

Consiliul Superior al Magistraturii se întrunește în plen şi în secții, la convocarea președintelui, în acest sens fiind dispozițiile art. 27 alin. 1 din Legea nr. 317/2004.

Ședințele de plen sunt stabilite cu regularitate în fiecare zi de joi, cu excepția situațiilor în care, din motive ce țin de lipsa cvorumului sau de caracterul urgent al lucrărilor înscrise pe ordinea de zi, este stabilită o altă zi de ședință.

Subliniem faptul că, deși nu există nicio dispoziție legală sau regulamentară, care să prevadă o eventuală procedură de consultare pentru stabilirea datei/orei ședințelor de plen de către președintele Consiliului, doamna judecător Lia Savonea, președintele Consiliului Superior al Magistraturii, în scopul de a asigura programarea ședințelor și cvorumul necesar bunei desfășurări a acestora, a procedat la verificarea prealabilă a disponibilității membrilor.

Ședințele Plenului Consiliului au avut loc chiar și în condițiile în care nu au fost prezenți toți membrii, întrucât au fost implicați în alte activități stabilite anterior – spre exemplu: deplasări externe/interne, conferinţe, concedii de odihnă etc. – ceea ce evidențiază imposibilitatea adaptării datei ședințelor cu agenda fiecăruia dintre membri, cu atât mai puțin în situația în care lucrările înscrise pe ordinea de zi erau urgente.

În aceste condiții, la data de 18 iunie 2019, ora 17:26, Consiliul Superior al Magistraturii a adresat, prin intermediul poștei electronice, având ca destinatar Cabinetul Ministrului Justiției, invitația pentru doamna ministru Ana Birchall de a participa la ședința Plenului Consiliului din data de 20 iunie 2019, ora 12:00.

Facem precizarea că invitarea Ministrului Justiției s-a realizat în aceeași modalitate și în aceleași condiții pentru toți membrii de drept, mod de lucru uzitat de Consiliul Superior al Magistraturii încă de la începutul acestui mandat.

Referitor la solicitarea publică a doamnei ministru să i se permită participarea la ședințele Consiliului în calitate de membru de drept, arătăm că există o imposibilitate obiectivă de a da curs acesteia, cu atât mai mult cu cât, din agenda publică a ședințelor de Guvern, se poate observa că acestea nu au loc în aceeași zi a săptămânii (cu titlu exemplificativ: pentru luna mai 2019 fiind stabilite în zilele de marți, miercuri sau joi, iar pentru luna iunie 2019, până la acest moment, în zilele de luni, miercuri sau joi).

Pe această cale, Consiliul Superior al Magistraturii asigură opinia publică de faptul că programarea ședințelor de Plen se efectuează cu bună credință și diligență, fiind avută în vedere păstrarea unui just echilibru între urgența aspectelor ce se impun soluționate de către Consiliu și asigurarea participării membrilor aleși ori de drept, în funcție de agendele acestora, cu respectarea timpului necesar pentru ca membrii sa integreze participarea la ședința Plenului în activitățile derulate.

 

Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass Media



Harta CSM

Mergi la începutul paginii